Sivuja päivitetty

17.2. 2024 kello 14.

Halutessasi lisätietoja retkistämme, ota yhteyttä:
+358-400 385 690
asb-lehti@agility.inet.fi

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:213172 kpl

KOHTA JO REISSUSSA!

Retken kokonaispituus on useimmilla noin 8.600 km, joillakin lähes 10.000 km. Koska kunakin ajopäivänä liikutaan noin 570 km, tulee pyörien olla hyvin huollettuja ja varusteltuja. Miten itse kukin on valmistautunut, seuraavassa joitakin esimerkkejä.

Kaitsun (Oulu) valmisteluja

k1n.jpg

12.3.2014: POIS TALVIVARASTOSTA . Kaitsun Burgeri oli ollut vuoden alusta alkaen ollut säilössä Kangasalalla MP-Korvenpään tallissa, jossa sille oli tehty tarvittavat öljynvaihtohuollot.

Koska viikolle 11. oli luvattu kuivaa ja kohtuullisen lämmintä säätä, lähdettiin pyörää hakemaan Ouluun 12.3.2014.

Paikalle saapuivat Vantaalta Raikka (vas.) koiransa Enin kanssa (parsonrussellinterrieri), joka on kuvassa Kaitsun sylissä, sekä myöhemmin vielä Makke Taivassalosta. joka suoritti samalla Silver Wing – skootterinsa kunnon koeajon

k2n.jpg

13.3.2014: KOTIPIHALLA . Kun pyörä oli koeajettu edelisiltana Tampereen seudulta kotiin, tehtiin lopulliset varustelu- ja korjaussuunnitelmat Italian retkeä varten.

Uusi, korkeampi tuulilasi oli jo tilauksessa, navigaattorin kiinnityspaikka päätetty tuulilasiin sekä penkin selkänojan poisto olivat ensimmäiset toimenpiteet. Seuraavaksi pyörä menee kuntotarkastukseen, jonka yhteydessä vaihdetaan tulpat, jäähdytin- ja jarrunesteet sekä takarengas.

Hankintalistalle on lisätty myös hälyttimellä varustettu jarrulevylukko.

k3n.jpg

1.4.2014 SÄHKÖTÖITÄ:. Navigaattori virtaa varten sähköalan ammattimies Erkki veti  johdon suoraan akusta katteiden alta siististi tuulilasin reunaan. Pyörän ”hanskalokerossa” oleva toinen virtapistoke jää vapaaksi muuta käyttöä varten.

Harkinnassa on vielä kolmas virtapistoke satulan alle.

”Huhtikuun puolivälissä päätän, lähdenkö Italian kierrokselle Suzukilla vai hyväksi retkikaveriksi jo osoittautuneella kolmopyörä-Gileralla (kuvassa taustalla osin peiton alla)”, ilmoitti Kaitsu.

k4.jpg

10.4.2014: KORKEA TUULILASI.  Aikaisemmista oppineena Kaitsu  halusi  pappa-mallisen Givin täyskorkean tuulilasin, jollainen on myös ollut edellisissä pyörissään. Sellainen löytyi tällä kertaa Suomesta ja Sparewheelin tukusta.  Tällainen lasi on ehdoton sateella kuten myös ötökkä-aikana. Lisäksi oikein mitoitettu lasi vähentää oleellisesti kypärämelua.

k5.jpg

15.4.2014: NAVIGAATTORIN ASENNUS.  GPS:n virtatelakka pultattiin  tähänkin pyörään suoraan tuulilasin alalaitaan. Näin sen lukeminen onnistuu päätä kääntämättä tai sitä nyökyttämättä. Samalla navi on osittain suojassa sateelta. Reikien teko tarviketuulilasiin lienee myös järkevämpää kuin pyörän omiin katteisiin.

k6.jpg

16.4.2014: HÄLYTTÄVÄ LUKKO. Skoottereissa niiden pienestä rengaskoosta johtuen  tuntuu jarrulevyissä olevien  reikien halkaisija olevan yleisimmin vain 8 mm. Niinpä ainakin  hälyttäviä lukkoja löytyy markkinoilta rajoitetusti. Kuvan Oxford Streamer –merkkinen laite löytyi oululaisesta Motormanista, vieläpä hyvin kohtuulliseen 50 €:n hintaan. Testattuna vaikuttaa oikein hyvältä.

k7.jpg

18.4.2014: KAASULUKKO. ”Burgerin” viimeinen  varusteluihin liittyvä asennus tapahtui pitkäperjantaina, jolloin haukiputaalainen Mika asensi siihen kehittämänsä kaasulukon. Samanlainen  peukalon painalluksella toimiva kaasukahvan lukituslaite on ollut aikaisemmissa skoottereissaan. ”Ilman tällaista  vimpstaakia en varmasti lähtisi ajelemaan yli 500 kilometrin päiväetappeja”, ilmoitti Kaitsu. Eli päätös lähteä kiertämään Italiaa tällä pyörällä varmistui.

Lassen (Vantaa) valmisteluja

l1.jpg

NIINHÄN SIINÄ KÄVI. Kuten jo MP-messuilta (1.2.2014) ennusmerkit antoivat viitteitä: Lasse hankki Harrikan. Kyse on mallista Dyna Switchback.

Maaliskuun 15. päivään mennessä hän oli ehtinyt totutella pyörään jo 350 km:n verran. Viikkoa myöhemmin kilometrejä oli kertynyt lähes toinen mokoma lisää.

”Tuo tuulisuoja saisi olla korkeampi, koska tekee pyörteilyä kypärään, mutta ajoasento hyvä, samoin istuin”, kommentoi Lasse uuttaa menopeliään.

TAATUT HD-TASON PATENTOIDUT SOUNDIT.

Niistä pääsee tämän pyörän perässä ajeleva varmasti nauttimaan.

”Sivulaukut kuuluivat malliin, mitään isompia virityksiä ei tule”, kertoo Lasse.

”Huollatan ennen lähtöä ja sitten vasta matkan jälkeen, koska huollossa sanoivat että menee hyvin tuo vajaan kymppitonnin reissu”.

 

l2.jpg

l3.jpg

15.4.2014: KORKEAMPI TUULILASI HARRIKKAAN.  ”Nyt on muuten matkakuume jo pahasti päällä”. sanoo Late.

”Tilasin sen (korkeamman) blexin jenkeistä, ja nyt sitä odottelen. Seurannan mukaan Suomessa.  Saas nähdä mitenkä auttaa kypärän ravisteluun, nykyisellään pää on sekaisin  ku Haminan kaupunki päivän ajosta".

 Muutoin Late kertoo olevansa  1300 kilometrin testiajojen  jälkeen tyytyväinen pyöräänsä. .

 

Maken (Taivassalo) valmisteluja

m4.jpg

APRILLIPÄIVÄNÄ TULI LUNTA. Noin 50 kilometriä Turusta lounaaseen eli  Taivassalossa asuva Makke pohtii myös, lähteäkö Italiaa kiertämään tutulla Hondan Pan European 1100 -moottoripyörällä (Pannari) vai tällä kertaa Hondan Silver Wing –skootterilla.

m1n.jpg

KYPÄRÄMELUN VÄHENTÄMISEKSI. ”Olen siis tehnyt normaalit vuosihuollot molempiin koneisiin, kummassakin mopossa on uudet renkaat, jotka odottavat jo kilometrejä”, Makke kertoo.

Pannariin tuulilasiin on laitettu kuvassa näkyvä ilmanohjain, jonka tarkoituksena on vähentää kypärämelua.

m2.jpg

KÄSIENLÄMMITTIMET.  Pannariin on myös asennettu talven aikana lämpökahvat.  ”Niitä ei varmaan tarvitse käyttää Italian kierroksella”, Makke Arvelee.

Tankoon on asennettu väliputki, johon on kiinnitetty muun muassa navigaattorin teline.

m3.jpg

KATTEET IRTI. Wingiin on asennettu virran ulosotot satulan alle ja etukoppaan, ja molemmat ovat virta-avaimen takana.

”Lisäksi laitoin satulan alle yhden pistokkeen, joka on suoraan sulakkeen kautta akusta puhelimen latausta varten”, Makke kertoo

m5.jpg

GIVIN PLEKSI. Wingiin on vaihdettu uusi tuulilasi, mikä suojaa paremmin myös käsiä.

”Lasin musta reunanauha oli juuri pahalla korkeudella, joten poistin sen. Jouduin lisäksi hiomaan 5 mm reunasta pois, koska reunanauha oli liimattu jollain kitillä”. Makke sertoo.

m6.jpg

ENEMMÄN AJOMUKAVUUTTA. Wingin satulan etuosa oli myös Maken mittoihin nähden hieman liian lyhyt, joten selkänojaa siirrettiin ylös jolloin se samalla siirtyi 5-7 senttiä taaksepäin. 

”Ei niin kaunis, mutta toimii”, kommentoi Makke.

m9.jpg

SELKEÄ KARTTA. ”Riittääkö tämä ajo-ohje?”. kyselee Makke.

Kartasta selviää hyvin ajojärjestys (Suomi, Viro, Latvia, Liettua. Puola, Slovakia, Unkari…)

m10.jpg


18.4.2014: KARTAT VALMIINA. Makke on päättänyt lähteä tällä kertaa Hondan Silver Wingillä retkelle. Pyörä on nyt varusteltu ja huollettu valmiiksi.

Ajoreittejä  Makke on  myös tutkinut huolella. Netin karttaohjelmista kopioituihin kuuteentoista erilliseen  A4-sivuun on tulostunut kunkin matkapäivän yksityiskohtaiset kartat.

Niistä voi valita nopeimmat, lyhyimmät tai halvimmat reittivaihtoehdot.

 

Raikan (Vantaa) valmisteluja

r3n.jpg
RETKEN HIONTAA. Vantaalaisen Raikan (oik.) valmisteluihin sisältyi 12.3. kokoustaminen Tampereen Lielahden ABC:llä, jonne olivat saapuneet pyörillään Makke Taivassalosta (kesk.) Kaitsu Oulusta. Palaverissä läpikäytiin muun muassa Italian kierroksen yksityiskohtia

r1.jpg

ROLLAATTORILLA. Huhtikuun alkupäivinä ilmestyneen Suomen Skoottericlubin kerholehden pääkirjoituksessa pj. Raikka kirjoittaa, että ”minulle uusi rollaattorini, mallia isohko (Piaggio MP3/400 i.e.), lähti tänään talvipesästään JL-Bikeen, jossa ohjelmassa on nesteiden ja palikoiden vaihto tuoreempiin”.

Tiedetään, että huollon jälkeen kotipihan parkkipaikalla joku oli tönäissyt autollaan pyörän nurin, jolloin pintavikojen lisäksi satulaan oli tullut aimo reikä.

Asiat lienevät jo kunnostuksessa. (Huom. yllä oleva 3-pyöräskootteri ei ole Raikan, mutta saman merkkinen ja -mallinen)

Sepon (Rovaniemi) valmisteluja

s1.jpg

PUTKET PUHTAIKSI. ”Alkuvalmisteluja on tehty Italian kierrokselle”, mainitsee Seppo. ”Uudet renkaat on tilatuttu ja alle asennus meneillään. Puhdistin Pannarin (Honda Pan European 1300) tyyppivian, kaasuttimeen menevät huohotinputket. Nyt pitäisi tyhjäkäynnin olla kunnossa myös kylmänä”

Seppo kertoo hankkineensa myös uuden TomTom Rider -navigaattorin, "ettei tieltä eksyttäisi."

Matkan valmisteluhuoltoon sisältyy lisäksi öljyjen ja sytytystulppien vaihdot.

s2.jpg

ENÄÄ KUSKISTA KIINNI. Sepon mielestä Pannari on vähän sellainen matkajuhta, että kun edellä mainitut huollot tekee, niin lopun onnistuminen on enää kuskista kiinni.

Lyhyemmän lomansa johdosta Sepon ja veljensä Heikin suunnitelmissa on kaartaa Italian puolesta välistä takaisin kotimatkalle läntistä kautta.  ”Tietysti autoliitosta on tilattu Saksan kartta, että kotimatkain onnistuisi suunnitelmien mukaisesti. Vakuutukset vielä tarkistetaan, että sekin puoli olisi kunnossa, joten äillä toimenpiteillä pitäisi reissun onnistua, ja reissukuume nousee”. Seppo toteaa.